Google
 

Monday, January 7, 2008

Cadangan Kepada Kerajaan Negeri Terengganu

Blog GTPMM ingin mengemukan beberapa cadangan kepada Kerajaan Negeri Terengganu bagi memastikan Barisan Nasional kekal memerintah Terengganu pada Pilihan Raya Umum (PRU) yang akan datang. GTPMM berharap Kerajaan Negeri Terengganu dapat mempertimbangkan cadangan ini.

Cadangan Pertama:

Menaikkan Elaun Program Bakti Remaja dari RM 200 kepada RM400. Boleh dikatakan kemenangan Barisan Nasional pada PRU yang lalu adalah disebabkan majoriti golongan muda mengundi Barisan Nasional. Kenaikkan Elaun ini mampu mengembirakan mereka dan kemungkinan besar mereka akan mengundi BN sekali lagi pada PRU akan datang.

Cadangan Kedua:

Menaikkan Bantuan Hari Raya kepada Warga Emas dan Keluarga Miskin daripada RM 300 kepada RM 600. Kenaikkan ini memang patu memandangkan kos sara hidup masa kini sudah meningkat dengan kenaikkan ini ia sedikit sebanyak dapat membantu meringankan beban mereka.

Cadangan Ketiga:

Kerajaan Negeri Membayar Sedikit Subsidi Minyak Petrol kepada rakyat Terengganu sekiranya Rakyat Terengganu mengisi Minyak di Sekitar Terengganu. Subsidi diberikan kepada Rakyat Terengganu yang boleh dikategorikan sebagai Rakyat Termiskin. Kaedah yang boleh digunakan ialah untuk membayar subsidi Minyak ini ialah kaedah Claim dan Rakyat Terengganu yang berkelayakkan hendaklah membuat permohonan dengan Kerajaan Negeri Terengganu terlebih dahulu.

Cadangan Keempat:

Unit Komunikasi Negeri hendaklah sentiasa bekerja keras untuk menyampaikan aspirasi Kerajaan Negeri kepada Rakyat serta menjawab isu-isu yang ditimbulkan oleh Pihak Pembangkang dengan seberapa segera.

Cadangan Kelima:

Menaikkan Kadar Pemberian Pinjaman Pendidikan Yayasan Terengganu daripada RM 9,000 setahun kepada RM 15,000 setahun. Kenaikkan ini adalah bersesuaian kerana kos Pendidikan Tinggi sekarang ini semakin meningkat, lebih-lebih lagi di IPTS.

Cadangan Keenam:

Sekiranya pada masa hadapan Kerajaan Negeri bercadang mengenakan Tol di Lebuh Raya Pantai Timur, Tol tersebut hendaklah menggunakan kaedah sumbangan Ikhlas atau setakat yang termampu.

Cadangan Ketujuh:

Menurunkan Cukai-cukai yang dikenakan sekarang.

No comments: