Google
 

Thursday, June 12, 2008

Ringgit Malaysia Perlu Ditambat Kembali

Ringgit Malaysia yang sebelum ini ditambat dengan harga RM 3.80 Bagi Satu Dollar Amerika semasa Era Kepimpinan Tun Dr. Mahathir Mohammad selepas berlakunya kegawatan ekonomi negara pada tahun 1998 dan kemudianya diapungkan semula sema era Kepimpinan Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

Pengapungan matawang Ringgit Malaysia sudah tentunya mempunyai risiko yang amat tinggi lebih-lebih lagi semasa prestasi matawang Ringgit Malaysia berbanding Dollar Amerika yang semakin meningkat sekarang ini. Pengapungan ini dibimbangi akan ada satu lagi spekulasi oleh penyangak matawang barat seperti mana yang telah dilakukan oleh George Soros dahulu.

Besar kemungkinan Penyangak Mata Wang Barat sekarang ini sudah bersedia untuk melakukan sesuatu agar matawang Ringgit Malaysia terjejas teruk dan secara tidak langsung akan memberi kesan kepada ekonomi Malaysia malah boleh mengundang kegawatan ekonomi yang akan melahirkan lebih ramai orang yang bankrap terutamanya Melayu.

Sebenarnya kesan negatif pengapungan matawang Ringgit Malaysia sudah mula dirasai oleh rakyat Malaysia. Pertamanya ialah Kenaikkan Harga Minyak dalam masa yang sama pendapatan rakyat adalah sama sebelum kenaikkan harga minyak yang boleh disifatkan sebagai tertinggi di dalam sejarah Harga Minyak Negara.

Kenaikkan barang keperluan lain juga merupakan kesan negatif daripada pengapungan matawang Ringgit Malaysia yang juga memberi bebanan yang tinggi kepada rakyat. Sebelumnya dua kesan negatif ini hanyalah bunga yang baru berputik dan tidak berbuah lagi. Namun, seperti kata pepatah Melayu "Sediakan Payung Sebelum Hujan" dan juga "Mencegah lebih baik daripada mengubati" jadi Kerajaan Malaysia Pimpinan Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi hendaklah segera bertindak dengan menambat matawang Ringgit Malaysia dengan seberapa segera bagi melindungi kepentingan rakyat.

Tambatan Nilai Ringgit pada masa ini sememangnya amat diperlukan kerana ada kemungkinan penyangak matawang akan menyerang matawang Ringgit Malaysia sekali lagi, kerana umum mengetahui barat sudah tentunya tidak pernah puas mengenakan orang Islam. Jadi bagi mengelakkan "Pisang berbuah dua kali" kerajaan hendaklah bertindak segera membuat tambatan nilai ringgit, jangan nanti "sudah terhantuk baru nak tergadah"

dipetik dari http://suaragenerasimuda.blogspot.com

No comments: