Google
 

Friday, September 5, 2008

Surat Ku Li Kepada Menteri Luar Malaysia

TERJEMAHAN TIDAK RASMI

YB Datuk Seri Utama Dr. Rais Yatim
Menteri Luar Negeri
Kementerian Luar Negeri
No 1, Jalan Wisma Putra,
Presint 2,
Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan
62602 PUTRAJAYA Post & Fax No 8889 2855

Saya membaca akhbar hari ini yang anda telah mengeluarkan satu kenyataan bahawa anda akan menghormati keputusan ICJ dan Malaysia akan melibatkan diri dalam perbincangan teknikal mengenai pelbagai aspek di zon yang didakwa Singapura sebagai wilayah perairan dan ekonomi mereka.

Tidak syak lagi ini telah dibuat dengan kelulusan Perdana Menteri dan Kabinet.

Saya ingin melahirkan rasa tidak gembira dengan timbangtara antarabangsa mengenai keputusan Pulau Batu Putih.

Saya terkejut dan kecewa yang kepentingan johor yang tidak pernah dibawa untuk perhatian mahkamah.

Mungkin saya sepatutnya menunjukkan untuk anda bahawa Malaysia adalah satu Federasi negeri-negeri berdaulat dan Johor mengekalkan kuasa wilayah di beberapa perkara, termasuk nya lautan wilayah. Perkara ini adalah amat penting.

Ia adalah untuk sebab ini yang saya berfikir bahawa prosiding timbangtara adalah masih tidak lengkap. Johor mempunyai satu hak menjadi satu pihak untuk prosiding ini dan untuk mencari perbezaan-perbezaan mustahak, terutamanya berkaitan dengan mengenai kedaulatan sekeliling lautan Batu Putih, yang telah selalu berada dalam tangan-tangan Johor dan tidak pernah pasrah untuk Kerajaan orang British ataupun ke Singapura.

Dengan menyatakan yang anda menerima keputusan ICJ tanpa sebarang bantahan, dan perkecimpungan dalam perbincangan teknikal dengan Singapura di perkara-perkara yang melibatkan kedaulatan Johor, Kerajaan telah komited satu pencerobohan yang serius hak-hak Constitutional negeri Johor.

Saya berharap kerajaan hendaklah menahan diri daripada membuat apa-apa kenyataan lanjut atau perkecimpungan dalam perbincangan teknikal dengan Singapura di perkara-perkara ini.

Saya ingin merakamkan kekecewaan dan tidak setuju saya cara yang mana Kerajaan telah menjalankan kes dalam ICJ dan perbuatan kemudiannya.

Ini ialah barang-barang bernilai berhubung kedaulatan dan akibat-akibat yang terdapat serius jika kelakuan seperti sekarang diteruskan.


Yang Ikhlas,

YBM Tengku Razaleigh Hamzah

http://www.suaragenerasimuda.com

No comments: