Google
 

Wednesday, August 29, 2007

Padah Apabila Meludah ke Langit

Meludah ke langit akhirnya air liur ludahan itu terpercik ke muka sendiri. Itulah yang boleh digambarkan dengan Kerajaan PAS kelantan sekarang. Beberapa hari yang lalu Badan Pencegah Rasuah (BPR) dilaporkan menyiasat Air Kelantan Sdn. bhd. (AKSB) kerana berkemungkinan ada penyelewengan yang berlaku dalam beberapa projek-projek AKSB. Kalau ini berlaku kepada Barisan Nasional mahupun UMNO habis seluruh negara dia canangkan di pentas-pentas ragut duit rakyat dengan hanya mendengar ceramah-ceramah daripada Penceramah-Penceramah tersohor PAS. Pada ceramah itu mereka canangkan bermacam-macam tuduhan liar dan tidak berasas salah satunya ialah mengatakan pemimpin-pemimpin UMNO mengamalkan rasuah, kini apa yang mereka ludah ke langit telah kembali ke muka mereka apabila BPR menyiasat mereka. Memang betul baru siasat tetapi kata orang "kalau tak ada angin masakan pokok bergoyang".

Sudah tentu pemimpin-pemimpin tertinggi PAS sudah mulai resah gelisah terutamanya PAS kelantan. Beberapa ceramah-ceramah politik yang dianjurkan semakin merosot bilangan pengunjungnya berbanding beberapa tahun yang lalu. Mungkin juga rakyat kelantan sudah mulai bosan dan jijik dengan PAS. Dalam masa yang sama PAS memasang strategi dengan membuat isu pengundi hantu dan menggunakan akhbar-akhbar yang pro kepadanya untuk menyebarkan dakyah-dakyah parti itu sepertimana yang disiarkan dalam akhbar Siasah yang memaparkan gambar pendatang burma di Jabatan Pendaftaran Negara dan akhbar tersebut juga menggunakan tajuk Apa Warga Burma buat di JPN seolah-olah mengambarkan Warga Burma itu akan menjadi pengundi hantu pada pilihanraya umum akan datang. Pada pandangan penulis mereka datang urusan lain ataupun dibawa oleh PAS sendiri untuk bergambar dan membuat isu pengundi hantu, bagi penulis tidak mustahil itu berlaku kerana politik ni banyak taktik rakyat yang mudah terpedaya dengan dakyah PAS akan terima bulat-bulat tanpa berfikir panjang dan terus menyalahkan Kerajaan Barisan Nasional yang diterajui UMNO. Inilah yang dikatakan 'tak tahu menari disalahkan tanah tu tinggi dan rendah'.

Penulis masih ingat semasa penulis ingin mengadakan program bersama anak yatim, penulis melalui sahabat penulis yang juga ahli jawatankuasa program ini telah memohon derma daripada salah sebuah agensi Kerajaan negeri Kelantan, pada mulanya permohonan kami ditolak. Hasil perbincangan dengan pegawai agensi tersebut, pegawai tersebut meminta kami belanja makan dan memberi sedikit wang saguhati kepadanya. Pada mulanya kami menolak kerana penulis tidak mahu unsur-unsur rasuah dalam program seperti ini tetapi apabila dimaklumkan yang duit untuk menganjurkan program itu masih banyak yang tidak cukup tetapi program itu akan berjalankan 2 hari lagi maka nak tak nak terpaksalah kami menerima tawaran tersebut. Begitulah kisah nak dapat derma untuk anak yatim kena rasuah Islam apa ni? Sah ini bukan Islam ini Is selam.

Ok berjumpa lagi dalam episod akan datang.

No comments: