Google
 

Friday, February 15, 2008

Pilihanraya Umum Ke 12 8 Mac 2008

Tanggal 13 Februari 2008, Perdana Menteri Malaysia iaitu YAB Datuk Seri Abdullah Haji Ahmad Badawi mengisytiharkan pembubaran parlimen dan serentak dengan itu DS Abdullah menasihati semua kerajaan negeri kecuali sarawak membubarkan Dewan Undangan Negeri masing-masing.

Pada 14 Februari 2008 tiba pula giliran Suruhanjaya Pilihanraya Malaysia (SPR) Malaysia untuk membuat pengumuman. Pengerusi SPR telah mengumumkan bahawa tarikh untuk penamaan calon ialah pada 24 Februari 2008. Manakala Hari membuang undi ditetapkan pada 8 Mac 2008. Bermakna tidak lama lagi kita akan berada di suasana Pilihan Raya Umum yang Ke 12.

Semalam dengan bangganya Presiden PAS, Tuan Guru Datuk Seri Haji Abdul Hadi Awang telah menyatakan hasratnya untuk bertanding kerusi parlimen Kepala Batas, Pulau Pinang yang juga kerusi yang diduduki oleh YAB Perdana Menteri. Bagi penulis ia bukan satu cabaran malahan Tuan Guru sendiri mungkin tak selesa berada di Terengganu kerana bimbang kerusi yang dipegangnya terlepas ke tangan BN jadi dia cuba beralih ke Kepala Batas kerana sekiranya beliau kalah boleh lah dia memberi alasan yang dia bertanding di luar kawasan.

Apa-apa pun kita tunggu keputusan rasmi apabila pencalonan dibuat pada 24 Februari 2008 ini. Di Kelantan, Pula Pemuda BN Kelantan memperkenalkan slogan 18 Tahun Pade Doh yang bermaksud 18 tahun pemerintahan PAS di Kelantan sudah cukup. Satu lagi slogan yang digunakan oleh Pemuda BN Kelantan ialah Mari Pakat Kelik Ngundi yang bermaksud Jom Pakat Balik Mengundi yang ditujukan kepada rakyat Kelantan yang berada di perantauan. Nampaknya, BN Kelantan sudah bersedia untuk mengempur tetapi keputusannya hanya dapat diketahui apabila tiba 8 Mac 2008 nanti.

No comments: