Google
 

Thursday, June 25, 2009

Kenapa Kerajaan PAS Kelantan Tuntut Royalti???

{http://www.suaragenerasimuda.com}

Artikel penulis kali ini ingin mengupas mengapa Kerajaan PAS Kelantan beriya-iya sangat menuntut royalti petroleum daripada Kerajaan Persekutuan. Ya memang tidak dinafikan bahawa Kerajaan Kelantan berhak menuntut royalti petroleum itu penulis tak bantah jadi penulis dengan tegasnya menuntut Kerajaan Persekutuan memberikan royalti itu kepada Kerajaan PAS Kelantan kerana pemimpin-pemimpin PAS sekarang ini tengah kelaparan wang ringgit.


Penulis ingin mendedahkan maklumat yang penulis terima daripada sumber-sumber yang boleh dipercayai mengenai sebab musabab Kerajaan PAS Kelantan menuntut royalti. Sebab dan musabab itu penulis senaraikan di bawah:

  1. Kantung kewangan kerajaan negeri ini kian menipis ekoran beberapa pemimpin PAS yang memegang jawatan dalam Kerajaan Kelantan telah menghabiskanya untuk kepentingan diri sendiri dan mengkayakan kroni-kroni mereka. (Sumber Dari Ahli PAS)
  2. Mengurangkan kebergantungan Kerajaan Negeri kepada Kayu Balak yang sering menjadi isuPenyelewengan yang bukan berkaitan dengan pemimpin PAS di dalam Kerajaan Negeri yang yang namanya tidak boleh disebutkan memandangkan beliau orang paling berkuasa di negeri Kelantan dan tiada siapa yang boleh mengengkari arahanya(Sila Rujuk BLOG INI).
  3. Berkemungkinan untuk menambahkan peruntukkan Jawatankuasa Pilihan Raya negeri untuk menghadapi pilihanraya yang akan datang. (Sila Rujuk ARTIKEL INI). Penyelewengan Balak yang berleluasa dan mengkayakan kroni pemimpin PAS tertentu. (Sumber Dari Pengusaha Balak)
  4. Perbelanjaan yang tidak berhemah menyebabkan berlakunya Perbelanjaan melebihi pendapatan oleh beberapa pemimpin Kerajaan Negeri.
  5. Pengambilan pekerja untuk Kerajaan Negeri yang melampaui keperluan atas dasar 'kabel politik' juga menyebabkan kantung kewangan kerajaan negeri semakin menipis.
  6. Pendapatan daripada saman PBT di bawah Kerajaan Negeri tidak mencukupi untuk menampung keperluan kerajaan negeri walaupun kebanyakkan PBT terutamanya MPKB-BRI begitu aktif 'merampas' motosikal rakyat atas alasan parking di tempat yang tidak sepatutnya walhal di sebaliknya parking motor di tempat itu memang tidak mencukupi.
  7. Caj yang dikenakan oleh PBT seperti caj sampah sepertimana di dalam Lesen Perniagaan masih tidak mencukupi untuk menampung kebocoran 'kantung kewangan' Kerajaan Negeri. Untuk Rekod Caj Sampah lazimnya RM500 untuk satu lesen perniagaan.
  8. Menggunakan isu ini untuk Pilihan Raya Kecil Manek Urai bagi menarik simpati rakyat agar mengundi PAS. Itulah antara sebab-musabab mengapa Kerajaan PAS Kelantan mengemukakan tuntutan royalti Petroleum jadi jika mereka dapat royalti lagi lah sedap mereka berjoli, dapat royalti tengok rakyat dia buat tak reti.

Akhir Kalam seperti biasa penulis akhiri dengan kata-kata mutiara. Kata-kata mutiara kali ini ialah"Seorang orang Sesat boleh menyesatkan Seribu Orang Alim" Jadi fikir-fikirkanlah.
Reblog this post [with Zemanta]

No comments: