Google
 

Sunday, June 7, 2009

Tenggelamnya Bahtera Endorgan di dalam PAS..

Official Logo of Pan-Malaysian Islamic Party (...Image via Wikipedia

Artikel penulis pada kali ini bertajuk "Tenggelamnya Bahtera Endorgan di dalam PAS". PAS atau nama penuhnya Parti Islam SeMalaysia telah mengadakan Muktamar Agung bagi memilih pucuk pimpinan bagi memacu dan memperkasakan perjuangan PAS sebuah parti yang perjuanganya berlandaskan Islam itu.

Paling menarik untuk jawatan Timbalan Presiden berlaku pertandingan tiga penjuru, namun hanya dua calon yang popular dan menyerlah semasa mereka berkempen untuk jawatan kedua tertinggi di dalam PAS itu. Hussam Musa yang dikatakan mengepalai 'puak Endorgan' di dalam PAS dan Nasharuddin Mat Isa yang dikatakan mewakili "kepimpinan Ulama".

Keputusan Muktamar sudah diketahui, ternyata puak Endorgan tidak diterima untuk menjadi peneraju dan kepimpinan tertinggi PAS apabila Hussam Musa gagal menewaskan Ustaz Nasharuddin Mat Isa yang berjaya mempertahankan jawatan itu untuk penggal kedua berturut-turut.

Sejak akhir-akhir ini 'puak Endorgan' di dalam PAS mengandakan kempenya bagi memastikan Endorgan dapat menguasai PAS dan mengubah perjuangan asal PAS kepada PAS yang lebih liberal. Nakhoda 'puak Endorgan" dalam PAS ini ialah Hussam Musa, namun mungkin juga kerana kepakaran mengemudi akhirnya "Bahtera Endorgan" tenggelam bersama dengan nakhodanya sekali ekoran kekalahan Hussam Musa yang kini hanya memegang jawatan Ketua PAS Kawasan Kubang Kerian dan tidak lagi Naib Presiden PAS.

Puak Endorgan di dalam PAS juga turut dikaitkan dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim yang dikatakan terlibat di dalam membawa misi 'New World Order'. Mungkin ini juga salah satu sebab kenapa Bahtera Endorgan tenggelam jua akhirnya.
Reblog this post [with Zemanta]

No comments: