Google
 

Saturday, September 25, 2010

Apa yang tak kena dengan PBA?


Apa yang tak kena dengan PBA?
Oleh: GTPMM

PERBADANAN Bekalan Air Pulau Pinang merupakan satu agensi yang bertangungjawab membekalkan air bersih kepada rakyat Pulau Pinang. Perbadanan ini diterajui oleh Ketua Menteri Pulau Pinang iaitu Tuan Lim Guan Eng.

Menggunakan kapasiti beliau selaku peneraju PBA dan juga Ketua Menteri Pulau Pinang, beliau bercadang untuk menaikkan tarif air di Pulau Pinang kerana dakwanya statistik bekalan air 2008 telah mendapati bahawa pembaziran air yang teruk berlaku pada tahun 2008.

Menjadi persoalan di sini, mengapa Lim Guan Eng (LGE) menggunakan statistik 2008 untuk membuat keputusan menaikkan tarif air sedangkan statistik 2009 telah pun dikeluarkan. atau LGE cuba menyembunyikan sesuatu dari pengetahuan rakyat dengan memperbodohkan rakyat seperti itu.

Cuba lihat data Bekalan Air di Bawah:


Mengikut ulasan Dr. Novandri Hassan Basree, Penggunaan air tahun 2007 ialah 719 juta liter. Manakala tahun 2008 pula ialah 744 juta liter dan tahun 2009 ialah 739 juta liter. Bermaksud penggunaan air tahun 2009 telah berkurangan sebanyak 5 juta liter!!

Dan ironinya, NRW pada tahun 2009 adalah sangat tinggi iaitu 19.1% jika dibandingkan dengan 16.9% pada tahun 2007 dan 2008!

NRW mewakili kehilangan air disebabkan oleh paip PBA yang bocor dan pecah, serta kegunaan semasa kecemasan seperti pihak bomba semasa kebakaran.

Dengan peningkatan pengguna air setiap tahun, peningkatan bidang trade dan perniagaan (sepatutnya), peningkatan kehilangan air dan pengurangan penggunaan air pada tahun 2009 jika dibandingkan pada tahun sebelum ini,maka, apakah rakyat Pulau Pinang masih "suka membazir air" pada tahun 2009 dan 2010 seperti yang di dakwa oleh Lim Guan Eng ?

Berdasarkan data-data yang dibekalkan di atas, jelas sekali LGE telah cuba untuk menipu rakyat Pulau Pinang tambahan pula, bagi penulis tiada keperluan untuk menaikkan tarif air di Pulau Pinang berdasarkan data yang diperolehi di atas.

Sekiranya LGE cuba menggunakan alasan keuntungan PBA yang semakin mengecil menyebakan ia terpaksa menaikkan tarif air, bagi penulis alasan ini juga tidak boleh diterima, Kenapa? sila lihat data di bawah ini:


Pembaca boleh mendapatkan penerangan tentang data-data di atas di sini.

Komen GTPMM: Apa yang GTPMM dapat lihat di sini, LGE cuba memperbodohkan rakyat Pulau Pinang dalam masa yang sama hilanglah Polisi CAT Kerajaan Negeri Pulau Pinang, tak tahu lah ke mana hilang mungkin sudah dimakan kucing kot, dalam masa sama pemimpin mewah rakyat merana dek kerana perbuatan KM yang menggelarkan dirinya Khalifah Umar Abdul Aziz ini. Adakah anda ingin LGE terus memperbodohkan anda? Fikir-fikirkanlah....
Enhanced by Zemanta

No comments: