Google
 

Monday, September 13, 2010

Apabila PERKASA diPERKASAmkan UMNO


Apabila PERKASA diPERKASAmkan UMNO
Oleh: yieMEGA

BARU-BARU ini dilaporkan bahawa UMNO menerusi Setiausaha Agung UMNO membuat kenyataan bahawa UMNO menjauhkan diri dari PERKASA kerana ianya sebuah pertubuhan yang lantang membuat kenyataan ekstrem mengenai isu-isu perkauman. Ternyata dengan kenyataan itu UMNO yang kononya memperjuangkan hak-hak orang Melayu kini telah memperkasamkan sebuah pertubuhan yang juga merupakan sebuah pertubuhan yang memperjuangkan hak-hak orang Melayu.

Penulis tidak nampak sebab dan musabab mengapa perlu PERKASA dijauhi UMNO, adakah benar PERKASA sering mengeluarkan kenyataan yang ekstrem melibatkan isu-isu perkauman. Itu penulis kurang pasti, tapi apa yang pasti penulis mendengar PERKASA sebenarnya hanya ingin mempertahankan hak-hak yang telah termaktub di dalam Perlembagaan Malaysia. Jadi adakah kerana mempertahankan hak-hak orang Melayu yang sudah termaktub di dalam Perlembagaan sudah dikira sebagai mengeluarkan kenyataan ekstrem.

Sedangkan kalau tak silap penulis, sudah banyak lagi pemimpin-pemimpin parti komponen di dalam BN sebelum ini mengeluarkan kenyataan yang lebih ekstrem dari PERKASA tapi tidak pula dijauhi UMNO. Kenapa? Mengapa? Apa Sebabnya?

Penulis juga sependapat dengan pandangan Tun Dr. Mahathir yang menyatakan bahawa UMNO tidak mampu berbalah dengan PERKASA. kerana katanya kita tidak boleh tolak sebarang orang, kalau tolak 100-200 orang sahajapun kita mungkin kalah. Jadi usahlah berbalah dengan sesiapa.

Walaubagaimanapun penulis belum mendengar apa-apa komen yang dikeluarkan oleh Presiden dan juga Timbalan Presiden UMNO berkenaan isu PERKASA ini. Timbul kemusykillan di sini adakah Setiausaha Agung UMNO membuat kenyataan dengan membelakangi Presiden dan Timbalan Presiden UMNO.

Penulis menyeru agar Presiden dan Timbalan Presiden UMNO segera mengeluarkan kenyataan berhubung isu ini kerana kita tidak mahu pergelutan UMNO-PERKASA berpanjangan kerana matlamat mereka adalah sama.
Enhanced by Zemanta

No comments: