Google
 

Tuesday, September 14, 2010

Janji Awang Adek di Kelantan


Janji Awang Adek di Kelantan
Oleh: GTPMM

JANJI sesuatu agak mudah dilafaz dan agak susah dilaksana. Kata orang "Kalau lembu berpegang pada tali, manusia berpegang kepada janji. Janji tanpa dikota adalah sesuatu yang dibenci oleh semua, tetapi sekiranya janji dikota nescaya janji itu memang bermakna kepada semua.

Bercakap mengenai janji, jadi sesuailah kita bercakap mengenai Janji Dr. Awang Adek di Kelantan. Janji yang diberikan ialah Bekalan Air Bersih yang benar-benar buat rakyat Kelantan sekiranya UMNO berjaya membentuk Kerajaan Kelantan.

Sementara itu, penulis terkenal Mohd Sayuti Omar atau nama penanya MSO telah membuat kenyataan di dalam blognya berhubung janji Awang Adek ini. Di mana penulis telah mengambil cedikit cebisan penulisan di dalam blog beliau sepertimana di bawah ini:

KATA Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kelantan, Awang Adek Hussein Kelantan akan dibekalkan air bersih sekiranya Umno memerintah Kelantan. Selagi lagi Awang Adek patah balik ke belakang dan terus bermain dengan tektik politik Pak Mat Trafik. Tahukah macam mana politik Pak Mat Trafik.
- Mohd Sayuti Omar.

Mungkin cebisan itu belum cukup untuk memberikan kefahaman kepada saudara dan saudari pembaca yang dikasihi sekalian. Di sini MSO telah menyamakan Dr. Awang Adek dengan perangai seorang gila yang dikenali dengan nama Pak Mat Trafik. Dari segi ini walaupun penulis tidak mahu menyamakan Awang Adek dengan orang Gila tetapi penulis perlu akur bahawa "Orang yang menggunakan cara yang sama untuk mendapatkan hasil yang berbeza adalah orang gila" Falsafah ini popular di dunia perniagaan insurans, walaupun ia dibidang perniagaan insurans ianya tidak bermakna kita boleh gunakanya untuk bidang politik.

Apakah maksud penulis dengan cara yang sama untuk hasil yang berbeza mungkin di bawah ini ada jawapanya:

Kalau benar Umno nak bantu rakyat Kelantan, Awang Adek tidak payah tunggu Umno menang, perintah Kelantan beliau boleh bekalkan air bersih kepada rakyat Kelantan pada hari ini juga. Masalah air bersih di Kelantan sudah sampai ke tahap yang menggerunkan sekali. Benar kata Awang Adek di mana-mana orang memperkatakan tentang air berwarna perang di Kelantan. Kalau rendam baju putih bertukar jadi merah.

Kenapa Awang Adek hendak mendenda rakyat Kelantan. Bila beliau berjanji begitu, kalau Umno tidak menang bermakna rakyat Kelantan terus menikmati air berwarna. Apakah begitu yang harus dilakukan oleh seorang pemimpin? Seorang berkelulusan Phd memilik doktorat seharusnya tidak bingung seperti ketua cawangan yang hanya lulus SRP dan SPM gread tiga.
Mohd Sayuti Omar

Berkenaan dengan kenyataan MSO yang mengatakan Awang Adek hendak mendenda rakyat Kelantan, jikalau UMNO tidak menang makanya rakyat Kelantan akan terus berendam dengan air yang perang dan juga kemerahan. Bab ini penulis kurang bersetuju dengan MSO, pada penulis Awang Adek tidak mahu mendenda rakyat Kelantan sepertimana yang diperkatakan MSO itu.

Bukankah bekalan air di bawah bidang kuasa Kerajaan Negeri, jadi adalah mustahil untuk UMNO membantu memperbaiki mutu bekalan air untuk rakyat Kelantan kerana ianya di bawah bidang kuasa kerajaan negeri, jadi memang benarlah kata Awang Adek yang masalah itu akan diselesaikan apabila UMNO mengambil alih kerajaan negeri.

Ada juga satu cara lain yang boleh buat tanpa perlu mengambil alih kerajaan negeri bagi memberikan air bersih yang bermutu kepada rakyat Kelantan iaitu Kerjasaama Kerajaan Negeri dan Persekutan, dan hedaklah Kerajaan Tidak mengenakan syarat-syarat yang tidak munasabah dalam usaha-usaha memperbaiki mutu bekalan air rakyat Kelantan.

Kerjasama ini tidak akan berhasil sekiranya Kerajaan Negeri mengenakan syarat-syarat yang begitu ketat, dan juga bayaran premium yang tinggi kepada kerajaan negeri. Sekiranya ini dapat dielakkan berkemungkinan besar rakyat Kelantan berjaya mendapat bekalan air bersih yang benar-benar bersih.

Komen GTPMM: Sekiranya kerjasama yang begitu komited diberikan oleh Kerajaan Negeri Kelantan terhadap Kerajaan Persekutuan, GTPMM percaya isu air berkarat ini dapat diselesaikan dengan seberapa segera. Sekiranya Kerajaan Negeri memberi kerjasama UMNO tidak perlu menunggu mereka memerintah untuk memberikan bekalan air bersih kepada rakyat Kelantan.
Enhanced by Zemanta

No comments: