Google
 

Wednesday, September 29, 2010

PKR Semakin Hancur?

Parti Keadilan RakyatImage via WikipediaPKR Semakin Hancur?
Oleh: yieMEGA

Parti Keadilan Rakyat (PKR), di mana pada masa ini sedang menjalankan proses demokrasi di dalam parti mereka yang dibuat untuk memilih pemimpin-pemimpin baru PKR yang bakal menggalas harapan baru untuk rakyat Malaysia. Prestasi pencapaian di dalam PRU12 mereka memang benar-benar membuatkan mereka bercelaru.

Mungkin mereka tidak belajar sesuatu daripada peristiwa "kekalahan besar" selepas "kemenangan besar" yang dialami UMNO semasa PRU12 yang menyaksikan, negeri-negeri yang dikuasai BN sebelum ini jatuh ke tangan Pakatan Rakyat. "Kemenangan besar" BN pada 2004 benar-benar membuatkan BN terleka sehingga mereka dihukum pada PRU12 selain faktor Khairy Jamaluddin dan juga Patrick Badawi.

Semasa pemilihan PKR itu berlangsung bermacam-macam insiden yang terjadi dan mewarnai pemilihan PKR pada kali ini. Kekecohan demi kekecohan berlaku, namun seperti biasa apa yang negatif berlaku di dalam parti mereka akan kaitkan dengan UMNO, sudah menjadi kebiasaan mereka untuk menjadikan UMNO sebagai kambing hitam.

Terbaru, kekecohan semasa pemilihan PKR itu merebak pula ke negeri kelahiran Anwar Ibrahim yakni Pulau Pinang sepertimana yang dilaporkan oleh M.I.M. GTPMM pun naik hairan kenapa 'pemilihan PKR' ini ditinggalkan Anwar yang pada ketika itu berada di Indonesia sedang memburuk-burukkan Malaysia.

Selain itu, timbul persoalan adakah pemilihan PKR ini tidak begitu penting buat Mansor Othman dan Malik Kassim yang pada ketika itu berada di Australia, ataupun ini adalah salah satu cara mereka untuk lari dari masalah? Mungkin mereka ada alasan mereka sendiri.

Apa yang GTPMM dapat lihat di sini, jelas sekali PKR tidak belajar dengan insiden yang menimpa UMNO sekaligus perebutan jawatan di dalam PKR mungkin akan menyebabkan PKR berkubur tidak lama lagi.

GTPMM juga hairan dengan sikap Anwar Ibrahim apabila beliau membuat 'semakan semula pemecatanya sebagai Timbalan Perdana Menteri". Ini menjadi tanda-tanya adakah PKR hanyalah sebagai 'alat' sementara menanti keputusan tersebut dan sekiranya keputusan itu memihak kepada beliau mungkin beliau akan meninggalkan PKR. Di mana ada kemungkinan itu, kalau tidak apa perlunya beliau membuat semakan itu.

Komen GTPMM: Manusia akan sanggup buat apa sahaja untuk mendapatkan kuasa, demi kuasa manusia sanggup bertuhankan syaitan bertopengkan manusia. Itulah hakikatnya....
Enhanced by Zemanta

No comments: