Google
 

Tuesday, October 12, 2010

Dapatkah PAS memperbodohkan Orang Asli?

Official Logo of Pan-Malaysian Islamic Party (...Image via WikipediaDapatkah PAS memperbodohkan Orang Asli?
Oleh: GTPMM Crew

ORANG ASLI merupakan satu pecahan kaum yang terpenting di DUN Galas, Gua Musang, Kelantan. Faktor inilah mungkin mereka menjadi penentu kepada 'survival' parti-parti yang bertanding di Galas oleh yang demikian parti-parti bertanding terpaksa berhempas-pulas untuk mendapatkan undi-undi untuk parti masing-masing.

Oleh itu, tidak peliklah sekiranya kita melihat PAS sudah mendahului di dalam usaha-usaha memujuk orang Asli. Kita lihat sahaja berapa banyak 'hadiah untuk orang asli' yang sudah mula diberikan oleh PAS kepada mereka. Baguslah sekiranya benar-benar ingin membantu orang Asli.

Namun, yang menjadi persoalan di sini, mengapa ianya dibuat tatkala PRK DUN Galas yang semakin hampir, walaupun tirai kempen masih belum dibuka sudah tentu 'hadiah-hadiah' dari PAS itu ada udang di sebalik batu, kalau tidak masakan waktu PRK Galas makin hampir menjadi pilihan mereka untuk memberi hadiah-hadiah buat orang Asli.

Pada pandangan penulis, tujuan PAS memberikan 'hadiah-hadiah istimewa' tersebut kepada orang Asli ia tak ubah sebagai 'umpan' yang dipasang PAS akar dapat memancing undi daripada kalangan orang Asli. Secara tidak sedar PAS cuba memperbodohkan orang Asli. Mungkin PAS beranggapan orang Asli ini bodoh pada mereka, tetapi tidak pada penulis kerana zaman ini sudah ramai orang-orang Asli yang sudah menjadi bijak pandai, jadi mungkinkah impian PAS untuk memperbodohkan orang Asli berhasil? Tidak sama sekali itu jawapan penulis.

Namun, di sini penulis dapat melihat cara yang PAS gunakan di sini, samalah dengan cara mubaligh-mubaligh kristian yang masuk ke kampung-kampung orang Asli dan menyebarkah agama mereka dengan memberikan 'hadiah-hadiah istimewa' kepada orang Asli. Jadi maknanya tiada bezanya mubaligh-mubaligh kristian dengan PAS.

Komen GTPMM Crew: Kalau dah kemaruk undi tu, macam-macam cara PAS buat termasuklah dengan cara yang seakan ingin memperbodohkan orang asli ini. Alahai PAS apa nak jadi. Inikah parti yang mendakwa memperjuangkan ISlam?......no komen.....
Enhanced by Zemanta

No comments: