Google
 

Saturday, September 1, 2007

MB Terengganu Berjiwa Rakyat

YAB Datuk Seri Haji Idris Jusoh ialah Menteri Besar Terengganu yang berjiwa rakyat. Beliau mudah bergaul dengan rakyat jelata dan pandai bergurau dan berseloroh dengan rakyat. Siapa sangka Menteri Besar ini sanggup berbual dengan rakyat untuk mengetahui permasalahan-permasalahan rakyat dan juga pernah melakukan sendiri bancian di beberapa kampung di samping mengambil tahu permasalahan rakyat.

Pada suatu pagi, sewaktu membantu ibu saya menguruskan kedai makan di Besut, Terengganu tiba-tiba datang beberapa buah kenderaan berhenti betul-betul di hadapan kedai makan mak saya. Pada mulanya saya ingat pelanggan biasa tetapi ternyata andaian saya silap apabila seorang lelaki keluar daripada kenderaan tersebut sambil mengukir senyuman. Hati kecil saya berkata "wah MB datang makan di sini". Orang tersebut tak lain tidak bukan YAB Datuk Seri Idris Jusoh Menteri Besar Terengganu yang lebih dikenali dengan nama glamor Haji Deris oleh orang-orang Kampung. Kebetulan pula di sebelah kedai saya merupakan 'sarang' pembangkang terutamanya PAS. Suasana di kedai itu yang tadinya gegak gempita dan riuh rendah mengalahkan persidangan parlimen tiba-tiba menjadi senyap-sunyi seperti malaikat lalu.

"Assalamualaikum" YAB DSIJ memberi salam sebelum memasuki kedai mak saya. "Walaikumussalam" saya dan Mak saya menjawap serentak. "Wah Datuk Seri makin smart lah, biasa dapat tengok dalam tv je sekarang dah ada depan mata" usik mak saya sambil ketawa. Dengan wajah yang ceria YAB DSIJ menjawab sambil ketawa "Memang saya smart sokmo" sambil ketawa. Sebenarnya itu adalah adat orang kampung saya dan daerah saya memang tidak lari dari berseloroh bukan meninggi diri tanda berbudi bahasa. Semasa beliau duduk selepas memesan makanan beliau tidak henti-henti bercakap dengan mak saya bertanyakkan bagaimana perniagaan mak saya di samping bertanya kabar dengan rakyat-rakyat yang menikmati hidangan di kedai mak saya. Sifat tidak sombong dan membangga diri yang ada pada YAB DSIJ wajar dicontohi oleh pemimpin-pemimpin lain.

Setelah menghabiskan masa beberapa minit di kedai saya beliau pergi melawat ke kedai-kedai lain untuk bertanya khabar. Paling mengejutkan keprihatinan Menteri Besar yang berjiwa rakyat ini tidak kedekut apabila sanggup belanja rakyat-rakyat yang makan di kedai saya dan kedai-kedai yang lain termasuklah kedai yang menjadi 'sarang' pembangkang. Setelah meluangkan masa hampir sejam di kawasan kedai mak saya beliau beredar bersama dengan yang lain. Kedai yang menjadi 'sarang' pembangkang tadi kembali riuh rendah dan Sidang Parlimen kedai kopi kembali bersidang.

Masih saya ingat tentang cerita seorang Anggota Polis yang ditugaskan untuk mengiring YAB DSIJ ke suatu majlis. Anggota Polis menceritakan yang YAB DSIJ tidak mahu diiringi kerana beliau lebih gemar jika tidak diiringi kerana beliau mahukan beliau sama taraf dengan rakyat-rakyat yang lain. Anggota polis itu juga berkata "YAB DSIJ juga tidak mahu melalui jalan yang dikawal oleh Polis Trafik khas untuknya kerana tidak mahu menyusahkan rakyat.

Begitulah cebisan kisah Menteri Besar yang berjiwa rakyat yang sering menjadi mangsa 'fitnah' PAS dan pembangkang mungkin juga disebabkan beliau adalah orang yang bertanggungjawab men'umno'kan ahli-ahli PAS sehingga membawa kepada kemenangan besar Barisan Nasional di Terengganu menumpaskan rejim PAS Terengganu.

No comments: