Google
 

Tuesday, September 4, 2007

Rakyat Kelantan Perlu Menukar Kerajaan

Kelantan sebuah negeri di Pantai Timur Semenanjung Malaysia yang kaya dengan budaya dan seni yang begitu menarik hati. Negeri kelahiran Cik Siti Wan Kembang ini juga begitu menarik dan banyak tempat-tempat indah yang boleh dilawati. Kota Bharu yang kononya dinobatkan menjadi Bandaraya Islam oleh Kerajaan Negeri kelolaan rejim PAS telah menjadi kayu pengukur kejayaan PAS membangun kelantan. Kalau anda berfikiran matang, cukupkah dengan membangunkan satu tempat sudah dikira berjaya? Orang yang berfikiran waras sudah tentu dapat memikirkanya.

Kota Bharu yang kononya berjaya dibangunkan oleh rejim PAS sebenarnya tidak berjaya lagi kerana kebanyakkan projek yang ada di Kota Bharu sekarang dibangunkan oleh pihak swasta bukanya Kerajaan Negeri. Keprihatinan Kerajaan Persekutuan wajar dipuji kerana turut sama membangunkan Kota Bharu walaupun ia diperintah oleh rejim PAS.

Penulis memang akui ada sebilangan kecil projek yang dikendalikan oleh kerajaan negeri menerusi anak syarikat kerajaan negeri seperti KB Mall, KB Bazaar dan KB Trade Center. Bercakap pasal KB Trade Center sampai sekarang tak siap-siap malahan pembinaan dia pun masih tidak nampak perubahan daripada mula-mula projek sehinggalah sekarang tiada bezanya seolah-olah projek tak berjalan dan pembinaan masih di takuk yang sama. Kita lihat pula KB Bazaar yang kurang dapat sambutan kerana pengunjung kurang sudah ada beberapa kedai yang terpaksa 'gulung tikar' kerana menghadapi kerugian besar apabila kos operasi melebihi pendapatan. Jelas sekali menunjukkan KB Bazaar kurang promosi dan pemilihan lokasi KB Bazaar mungkin juga tidak strategik memandangkan ia dilindung oleh KB Mall. KB Mall mungkin satu-satunya projek kerajaan negeri pimpinan rejim PAS yang berjaya.

Kerajaan negeri Kelantan juga seolah-olah mengalakkan lagi cetak rompak dengan tidak berusaha mencari pelabur-pelabur untuk membuka panggung wayang di negeri ini. Ketiadaan panggung wayang adalah sebab musabab utama kenapa penjual VCD dan DVD cetak rompak berleluasa di Kelantan. Dengan adanya panggung wayang cetak rompak mungkin akan berkurangan dan kemungkinan besar akan terus berkubur.

Kalau kita ingat rejim PAS pernah mencanang dalam ceramah-ceramah mereka bahawa Barisan Nasional menggunakan agensi-agensi kerajaan untuk berkempen. Apa kurangya dengan rejim PAS. Kerajaan negeri melalui agensi-agensi di bawahnya pun turut berkempen jadi mereka pun samalah jangan pula 'mengata dulang paku serpih, mengata orang dia yang lebih'.

Di waktu anak negeri jiran iaitu Terengganu bergembira kerana dapat membuat pinjaman tanpa faedah untuk melanjutkan pelajaran dengan Yayasan Terengganu, anak-anak orang kelantan tidak dapat apa-apa daripada Yayasan Kelantan. Apa yang Yayasan Kelantan buat untuk anak-anak kelantan? Dewasa ini Yayasan Kelantan dilihat hanyalah bermegah sekadar nama dan tidak boleh berbuat apa-apa selain 'menjual ubat propaganda' rejim PAS. Mengapa kita masih mahu berpayungkan orang yang tidak suka memayungkan kita?

Fikirlah masa depan anak-anak kelantan, masa depan mereka akan lebih terbela sekiranya rakyat Kelantan hari ini memilih untuk mengundi PAS tetapi pangkahlah dacing kerana ia akan memberi pembaharuan kepada negeri Kelantan. Barisan Nasional akan membina Kelantan Mithali berbekalkan Manhaj Islam Hadhari dan akan cuba memberi yang terbaik kepada rakyat Kelantan. Cuba kita lihat betapa pesatnya Terengganu membangun sejak diambil oleh oleh Barisan Nasional sudah begitu lama kita pangkah bulan, tetapi bulan tidak menyinari hidup kita apa salahnya kita pangkah dacing boleh juga kita buat timbang barang.


No comments: