Google
 

Tuesday, August 24, 2010

Rentetan Isu Doa Untuk Lim Guan Eng


Rentetan Isu Doa Untuk Lim Guan Eng
Oleh: yieMEGA

SEBELUM ini penulis telah menulis sebuah artikel mengenai Isu Doa Lim Guan Eng ini di blog Gerbang Tempur Politik Maya Malaysia ini. Artikel ini merupakan satu rentetan daripada isu tersebut kerana menurut laporan Pakatan Rakyat telah membuat kenyataan "Mesyuarat Tergempar".

Penulis turut membaca artikel terbaru blog Minda Intelek Melayu yang bertajuk "OMG!! Malik Kassim dan Mansor Othman Buat Menyemak Di Pulau Pinang". Blog berkenaan mengulas panjang lebar mengenai isu tersebut dan juga berkenaan dengan kenyataan mesyuarat tergempar Pakatan Rakyat itu.

Dalam pada itu, penulis tertarik dengan salah satu kenyataan Mesyuarat Tergempar itu yang berbunyi:

8. Mendesak UMNO mengambil tindakan terhadap mana-mana khatib/imam mesjid yang dapat dibuktikan telah terpesong atau lari daripada teks khutbah yang disediakan dengan menggantikan nama DYMM YDP Agung dengan nama YAB Ketua Menteri Pulau Pinang.

Penulis merasa sedikit hairan dengan kenyataan mesyuarat tergempar yang bernombor lapan ini. Adakah mereka sedar atau tidak atau sengaja untuk lepas tangan itu penulis tidak tahu, tetapi apa yang nak ditekankan di sini, nampak jelas yang Kerajaan Negeri Pulau Pinang tidak tahu buat kerja.

Adakah orang yang buat kenyataan ini lupa atau buat-buat lupa, mengenai bidangkuasa masing-masing ataupun sememangnya mereka tidak tahu siapa yang berhak mengambil tindakan terhadap mana-mana khatib yang terlibat, soalnya sekarang persoalan melibatkan Agama yang melibatkan Majlis Agama Islam Negeri adalah di dalam bidangkuasa Kerajaan Negeri, dan kerajaan negeri sekarang pimpinan DAP dan Exco Agamanya adalah PKR, jadi kenapa pula UMNO perlu ambik tindakan. Sedangkan yang perlu ambil tindakan adalah mereka sendiri.

Satu lagi usul yang membuatkan penulis terus merasa hairan ialah:

6. Mengutuk amalan politik kotor dan jahat UMNO dan media massa yang dikuasai ini yang memainkan isu “Guan Eng gantikan Agong” dalam doa khutbah kedua solat Jumaat yang merupakan satu fitnah jahat yang dilakukan terhadap kerajaan negeri Pulau Pinang dalam bulan Ramadan yang mulia ini.
Jika benar ia permainan politik kotor dan jahat UMNO, kenapa pula ada Imam mengaku membuatnya. Adakah pengakuan imam tersebut ada kena-mengena dengan UMNO. Berkenaan dengan Imam tersebut, di dalam pengakuanya, hujah bela dirinya menimbulkan sedikit keraguan kepada penulis, imam tersebut berkata "Beliau hanya doakan agar Lim Guan Eng memeluk Islam" Tidak kah ada keraguan di situ, kalau ya pun nak doakan agar LGE memeluk Islam kenapa mimbar Jumaat menjadi medanya, tidak sewaktu selesai bersolat.

Komen GTPMM: Kita masih menanti untuk mengetahui perkara sebenar di mana siapa yang benar dan siapa yang tidak benar. Setakat ini kelihatan seperti perkara ini benar-benar terjadi tidak ternampakpun ia permainan politik kotor dan jahat UMNO. Sama-samalah kita menunggu kebenaran mengenainya.


Enhanced by Zemanta

No comments: