Google
 

Friday, May 2, 2008

Akhbar Sinar Harian Wajar Dipuji!

Pujian yang penulis berikan kepada akhbar Sinar Harian ini bukanlah kerana penulis adalah salah seorang bekas Penulis Sambilan Sinar Harian suatu masa dahulu, bukan juga bermaksud untuk menarik hati Sinar Harian supaya mengambil penulis menjadi penulis tetap Sinar Harian tetapi pujian penulis kerana tindakan Sinar Harian yang boleh disifatkan mesra Blogger dengan menjadikan isu-isu yang diketengahkan oleh Blogger dapat diutarakan.

Sesiapa yang pernah membaca Sinar Harian pasti akan terjumpa ruangan informasi dari Blog yang memaparkan informasi-informasi yang dipetik daripada blog-blog seluruh negara, tindakan ini membolehkan rakyat yang tidak mengetahui cara penggunaan internet mengetahui apa-apa isu yang diutarakan oleh para Blogger tanah air. Walaupun penulis sedikit terkilan kerana ruangan blog yang disediakan oleh Sinar Harian itu agak kecil, namun kata orang "Better Small Than Never" maksudnya lebih baik kecil daripada tiada langsung.

Pembaca-pembaca akhbar arus perdana tanah air yang mengetahui perkembangan isu-isu yang diketengahkan di dalam blog penulis cadangkan agar mereka membeli akhbar Sinar Harian di kawasan-kawasan yang ada dijual akhbar tersebut, bagi kawasan yang belum sampai jualan akhbar Sinar Harian penulis berharap mereka bersabar menunggu kerana penulis dimaklumkan bahawa akhbar ini akan diperluaskan di seluruh negara.

Media Arus Perdana Lain Wajar Contohi Sinar Harian

Media-media arus perdana di tanah air hendaklah mencotohi tindakan Sinar Harian dengan mengetengahkan isu-isu yang diketengahkan oleh para Blogger tanah air selaras dengan Dasar Mesra Blogger yang diperkenalkan oleh Menteri Penerangan Datuk Ahmad Shabery Cheek. Dengan mengadakan ruangan khas petikan dari blog di media masing-masing penulis percaya kesaksamaan dan ketelusan media arus perdana dapat diperbaiki dengan lebih mudah lagi.

Bagi yang masih belum membaca akhbar Sinar Harian tentu mereka tidak tahu bahawa merekalah satu-satunya media arus perdana yang menggunakan dasar kesaksamaan dan ketelusan di dalam penyampaian berita kerana bukan sahaja berita-berita yang memberi keuntungan kepada kerajaan disiarkan tetapi juga berita-berita yang memberi keuntungan kepada pembangkang turut disiarkan dan inilah yang dinamakan media arus perdana yang tidak berat sebelah, tidak seperti ada media alternatif yang mengatakan melaporkan berita yang tidak berat sebelah tetapi sebenarnya meleset mereka juga adalah berat sebelah, untuk melahirkan media yang betul-betul alternatif ialah media yang tidak menyebelahi mana-mana pihak dan mengkritik sesiapa sahaja yang salah baik kerajaan baik pembangkang.

Cadangan Kepada Sinar Harian

Penulis ingin mencadangkan kepada akhbar Sinar Harian pada masa akan datang boleh lah mereka mencuba untuk mengadakan kolum khas yang memaparkan isu-isu yang dipetik dari blog-blog yang dimuatkan di dalam kalau boleh dua muka surat ataupun satu muka surat untuk memaparkan isu-isu dari blog yang ditulis oleh para Blogger tanah air demi menjadikan Malaysia ini negara maju dan bebas menerima dan memberi kritikkan bagi mana-mana perkara yang mereka rasa sesuai.

Akhirkata, kesungguhan Sinar Harian mengetengahkan isu-isu yang dikemukakan oleh para Blogger Tanah air kepada masyarakat umum bagi membolehkan mereka-mereka yang tidak mempunyai kemudahan internet mendapatkan informasi terutamanya penduduk luar bandar. Semoga langkah Sinar Harian ini menjadi ikutan media-media arus perdana lain.

No comments: