Google
 

Tuesday, April 15, 2008

Pengurusan UNITAR memberi penjelasan berhubung Masalah Siswa UNITAR

Penulis telah mendapat satu email daripada pihak pengurusan UNITAR untuk memberi komen dan penjelsana berkenaan Isu Masalah Siswa UNITAR yang telah di dedahkan oleh penulis dalam

Berikut ialah penjelasan Pihak Pengurusan UNITAR:

Bukan perkara mudah untuk pihak pengurusan UNITAR memindahkan para pelajar.Sehingga kini,hanya kampus Kelana Jaya induk sahaja yang wujud. Kampus seperti pekan,putrajaya atau pun nilai,belum di bina.Sehingga kini, cadangan tapak kampus baru masih di dalam perbincangan.

Pelajar di nasihatkan tidak membuat spekulasi yang tidak benar,ini kerana perkara-perkara seperti ini adalah ‘khabar angin’ sahaja. Sehingga kini, tiada apa apa pengumuman rasmi mengenai perkara perpindahan ini. Pekerja di UNITAR Kelana Jaya sendiri masih tidak tahu menahu mengenai kampus baru.

UNITAR KB sudah tiada pengmbilan baru untuk pelajar Bachelor program.Hanya diploma and foundation program sahaja di tawarkan di UNITAR KB.

Jika ada pelajar yang terlibat,ianya akan melibat kan pelajar2 baru sahaja.Ini kerana pelajar2 baru tidak mempunyai kampus pilihan selain kampus induk.

Pembinaan sesebuah kampus baru akan memakan masa 2-3 tahun dari sekarang.Pelajar2 yang sedang belajar tidak akan terlibat kerana sudah menghabiskan pengajian di UNITAR.

Di harap perkara ini tidak merungsingkan para pelajar.

Mengenai sekatan menduduki peperiksaan akhir semester,perkara ini juga di lakukan di semua UNIVERSITI. Jika anda masih berhutang kepada UNIVERSITI, tiada sebarang surat akan di keluarkan mengenai status mereka. Perkara ini amat serius dan ianya melibatkan ramai pelajar yang sudah tamat belajar tetapi tidak mendapat ‘letter of completion’ apatah lagik scroll dan transcript kerana masih berhutang dengan UNIVERSITI,jumlah yang tertunggak amatlah besar sehingga mencecah jumlah RM20K.Inilah perkara yang terjadi kepada pelajar2 senior.

Untuk mengelakkan perkara2 ini berlaku,pihak universiti mewajibkan pelajar menjelaskan ’semester course fees’ sebelum menduduki peperiksaan akhir tahun. Ini untuk memastikan para pelajar tidak mempunyai hutang tertunggak yg banyak sebelum menghabiskan pengajian.

Ini juga dapat memastikan duit pinjaman PTPTN tidak di gunakan untuk membeli handphone yang canggih setiap semester atau digunakan bukan untuk membayar yuran pengajian.

Pinjaman PTPTN memang tidak mencukupi kerana ianya adalah untuk yuran pengajian sahaja.Tiada kos untuk sara diri pelajar di beri kan. Oleh kerana itu ramai pelajar mengunakan wang PTPTN untuk sara diri.


SMS TERBARU DARIPADA SISWA UNITAR
Tengahari tadi penulis ada menerima SMS daripada Siswa UNITAR KB, SMS tersebut mengatakan pihak pengurusan UNITAR di Kelana Jaya telah membuat kenyataan bahasa penukaran sistem tiga semester dengan dua semester adalah khabar angin semata-mata.

Namun selain daripada itu tidak pula pihak pengurusan UNITAR di Kelana Jaya tidak membuat kenyataan berhubung masalah-masalah lain yang melibatkan Siswa UNITAR. Ada

DESAKAN SISWA UNITAR
  • Minta supaya pihak Pengurusan UNITAR supaya jangan terlalu menekan siswa dalam soal pembayaran yuran.
  • Minta yuran pengajian diturunkan sedikit.
  • Mohon UNITAR KB mempunyai padang permainan seperti bola sepak, badminton dan lain-lain.
  • Mohon agar subjek major Kaunseling ditawarkan di kampus KOTA BHARU Kelantan.
  • Mahu penginapan siswa yang lebih berkualiti.
Itulah di antara desakan yang dibuat oleh siswa UNITAR dan mereka berharap agar DS Najib Tun Razak menyelesaikan isu ini memandangkan beliau adalah Pengerusi Lembaga Pemegang Ananah Yayasan PINTAR yang bertangungjawab di dalam menguruskan UNITAR.

No comments: